Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aile Planlaması | EBE 210 | 4 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi METİN YILDIZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN, |
Dersin Yardımcıları | Öğr.Gör.Dr. ZEKİYE TURAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Aile Planlamasının aile ve toplum yönünden önemini aile planlaması yöntemlerini ve aile planlaması hizmetlerinde ebenin rolünü kavratmak. Kadın ve erkekteki infertilite nedenlerini, infertil çiftlerin psikolojik durumlarını, infertilite teşhis ve tedavilerindeki yenilikleri öğretmek. |
Dersin İçeriği | Aile planlamasına giriş, aile planlamasının yararları, Kadın ve erkek üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi, Aile planlamasında danışmanlık, Başvuranın değerlendirilmesi, Enfeksiyonun önlenmesi, Rahim içi araçlar, Hormonal kontrasepsiyon yöntemleri, Bariyer yöntemler, Doğal aile planlaması yöntemleri, Laktasyon amenore yöntemi, Gönüllü cerahi sterilizasyon, Doğum ve düşük sonrası kontrasepsiyon, Acil kontrasepsiyon, Özel durumlarda konrasepsiyon, İnfertilite, |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aile planlaması yöntemlerini sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Rol Oynama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Türkiye´de ve Dünya´da Aile planlaması ile ilgili gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
4 | İnfertil bireylere uygun danışmanlık yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , |
5 | Aile planlamasına yönelik danışmanlık yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile planlamasına giriş, aile planlamasının yararları | Literatür Taraması |
2 | Kadın ve erkek üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi | Literatür Taraması |
3 | Aile planlamasında danışmanlık | Literatür Taraması |
4 | Başvuranın değerlendirilmesi | Literatür Taraması |
5 | Enfeksiyonun önlenmesi | Literatür Taraması |
6 | Rahim İçi Araç | Literatür Taraması |
7 | Bariyer Yöntemler | Literatür Taraması |
8 | Hormonal Yöntemler | Literatür Taraması |
9 | Doğal aile planlaması yöntemleri | Literatür Taraması |
10 | Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon | Literatür Taraması |
11 | Acil Kontrasepsiyon | Literatür Taraması |
12 | İnfertilite | Literatür Taraması |
13 | Aile planlaması yöntemlerinde güncel gelişmeler | Literatür Taraması |
14 | Ödevlerin sunumu ve dersin genel değerlendirilmesi | - |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yayınlanmamış ders notları |
Ders Kaynakları | Ulusal aile planlaması hizmet rehberi (2005)T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara. Aile Planlaması Klinik Uygulama El Kitabı, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2005. Cinsel Sağlık/Üreme Sağlığı Aile Planlaması Danışmanlığı Katılımcı Kitabı.(2005).T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara. Aile Planlamasi Klinik Uygulama Kurs Rehberi (2002) Saglik Bakanligi, AÇSAP Gen Müd.,JHPIEGO, Ankara. Taşkın L., (2009) “Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği” Sistem Ofset Ankara Ed; Prof.Dr. Anahit Çoşkun, (2000) Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Vehbi Koç Vakfı,İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 1 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |