Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Veri Görselleştirme | ENF 537 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TUĞRUL TAŞCI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TUĞRUL TAŞCI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Günümüzde, teknolojideki olağanüstü gelişmelerle birlikte çok sayıda ve farklı tipteki kayıt araçları kullanılabilir duruma gelmiştir. Doğal, sosyal ve beşeri bilimler, yaşam ve sağlık bilimleri, eğitim ve günlük hayatla ilgili devasa boyutta veriler bu araçlarla elde edilebilmektedir. Internet, mobil bağlılık, dijital video ve imge kaydedici cihazların günlük hayatın bir parçası olması hayatın her alanında sürekli bir veri artışını beraberinde getirmektedir. İnsanın algı kapasitesi, duyu organları, psikolojik ve sezgisel süreçler ile zihinsel hesaplamalara dayalı olarak şekillenmektedir. Veri görselleştirme, iyi bir görsel kodlama ile insanın algı kapasitesini artırmayı ve analitik düşünme ve karar verme süreçlerine destek olmayı amaçlayan bir araştırma alanı olarak çeşitli alanlara ait karmaşık ve devasa boyuttaki verilerin uygun şekilde değerlendirilerek kullanışlı bilgiye dönüştürülmesi için gerekli yöntem ve araçları sunmaktadır. Veri görselleştirme dersinde, lisansüstü öğrenciler görselleştirmenin teorik altyapısının yanında, sunum, rapor, tez, makale ve kitap gibi her türlü akademik çalışmalarında etkili görsel içerikler hazırlayabilmek için gerekli araçların kullanımını uygulamalı olarak öğrenebilecektir. |
Dersin İçeriği | Veri Görselleştirme Terminolojisi ve Temel Kavramlar, Görsel Algılama, Renk Seçimi ve Tasarım İlkeleri, Çok Değişkenli Çizim ve Grafik Oluşturma, Metin Verisi Görselleştirme, Zaman Verisi Görselleştirme, Etkileşim ve Animasyon, Hiyerarşik Veri Görselleştirme, Graf ve Ağ Verisi Görselleştirme, Harita Verisi ve İnfografikler, İş Zekası Uygulamalarında Veri Görselleştirme, Veri Görselleştirme Yazılımları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Veri Görselleştirme Terminolojisi ve Temel Kavramlar | |
2 | Görsel Algılama, Renk Seçimi ve Tasarım İlkeleri | |
3 | Veri Görselleştirme Yazılımları (Excel, PowerPoint, MATLAB) | |
4 | Veri Görselleştirme Yazılımları (MS Visio, ConceptDraw) | |
5 | Çok Değişkenli Çizim ve Grafik Oluşturma | |
6 | Metin Verisi Görseleştirme | |
7 | Zaman Verisi Görselleştirme | |
8 | Görselleştirmede Etkileşim ve Animasyon | |
9 | Hiyerarşik Veri Görselleştirme | |
10 | Graf ve Ağ Verisi Görselleştirme | |
11 | Harita Verisi ve İnfografikler | |
12 | Veri Görselleştirme Yazılımları (MSAS, MSRS) | |
13 | İş Zekâsı Uygulamalarında Veri Görselleştirme - 1 | |
14 | İş Zekâsı Uygulamalarında Veri Görselleştirme - 2 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Camões, J. (2016). Data at Work: Best practices for creating effective charts and information graphics in Microsoft Excel, New Riders. 2. Meirelles, I. (2013). Design for information: an introduction to the histories, theories, and best practices behind effective information visualizations. Rockport Publishers. 3. Cairo, A. (2012). The Functional Art: An introduction to information graphics and visualization. New Riders. 4. Ware, C. (2010). Visual thinking: For design. Morgan Kaufmann. 5. Siciliano, A. (2008). MATLAB: Data analysis and visualization. World Scientific. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilişim Sistemlerindeki yada farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | ||||||
2 | Bilişim Sistemlerindeki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | ||||||
3 | Bilişim Sistemlerindeki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | ||||||
4 | Bilişim Sistemlerindeki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, Bilişim Sistemlerindeki ve Bilişim Sistemleri dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | ||||||
5 | Bilişim Sistemlerindeki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | ||||||
6 | Bilişim Sistemleri ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
7 | Bilişim Sistemlerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | ||||||
8 | Bilişim Sistemleri ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | ||||||
9 | Bilişim Sistemlerinde özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 12 | 24 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |