Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Faılure Of Engıneerıng Materıals | CMM 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SUNAL AHMET PARASIZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yapısal tasarımlarda hasar olasılığının minimize edilmesi esastır. Bu açıdan hasar mekanizmalarının, hasara yol açabilecek unsurların ve hasar oluşumuna karşı alınacak tedbirlerin makine mühendisleri tarafından çok iyi bilinmesi gereklidir. Bu açıdan, bu derste malzemelerin görmüş oldukları işlemler, yapıları, özellikleri ve hasar mekanizmaları arasındaki ilişkilerin anlaşılması amaçlanmaktadır. Tasarım sırasında malzemelerin güvenli bir şekilde kullanılması ancak bu bilgiler ışında mümkündür. Ayrıca bu ders kapsamında hasarla ilgili kullanılan tasarım prensipleri de ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Gerilme-birim şekildeğişimi ilişkisi, malzemelerin elastik ve inelastik deformasyon davranışlar, kristal yapılar ve kusurları, temel kırılma mekaniği bilgisi, kırılma olayına etkiyen faktörler, yorulma, sürünme, çevre etkisi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Lifli kırılmayı, kap-koni kırılmasını, yüksek deformasyon hızının, tane boyutunun ve üç-eksenli gerilme durumunun kırılma üzerine etkisini açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
2 | Sıcaklığın düşmesi ve tane boyutunun artması ile kırılmanın sünek karakterden gevreğe geçeceğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
3 | Teorik dayanım, Griffith?in kırılma teorisi, kırılma mekaniği hasar kriterlerini kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
4 | Yorulma çatlak başlangıcını bilir. Kırılma tokluğu, çatlak boyu, kararlı çatlak ilerleme hızı gibi faktörlere göre yorulma ömrünü tahmin edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
5 | Goodman ve Gerber ilişkileri kullanarak statik yükün yorulma dayanımı üzerine etkisini tahmin edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
6 | Sürünme (dislokasyon sürünmesini, Nabarro-Herring sürünmesi ve Coble sürünmesi) mekanizmalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
7 | Sürünme mekanizmalarını gösteren haritaları kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
8 | Yorulma ve sürünme hasar önleme yöntemlerini ve tasarım prensiplerinin bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | General concepts of strain and stress. Elastic and inelastic deformation of materials | |
2 | Crystalline structure, defects and microstructure in solids. | |
3 | Stress concentration factor. Ductile and brittle fracture characteristics | |
4 | Elements of Fracture mechanics. Griffith crack theory, critical flaw size and design philosophy. | |
5 | Determination of toughness from crack opening displacement and J integral tests. Parameters that affect fracture. Notch bar impact testing of materials. | |
6 | Fatigue fracture appearance. Parameters that affect fatigue life. | |
7 | Parameters that affect fatigue life. | |
8 | Design for fatigue. Safe?life and fail-safe approaches. | |
9 | Cyclic softening and hardening. | |
10 | Mid-term exam Homologous temperature. | |
11 | Creep strain and strain-time curves. Creep deformation mechanisms. | |
12 | Prediction of creep behavior of materials. Stress relaxation. Super plastic behavior of materials. | |
13 | Materials for elevated temperature applications. Prevention of creep failure. | |
14 | Environmental degradation of materials, hydrogen embrittlement, stress corrosion. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mechanical Behavior of Materials, Norman E. Dowling, 2012 |
Ders Kaynakları | 1. Fatigue of materials, S. Suresh, 1998 2. Deformation and Fracture Mechanics of Engineering Materials,, R.W.Hertzberg, John Wiley, 1995 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
4. Ödev | 10 |
5. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 5 | 5 | 25 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |