Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ajans Haberciliği | GZT 010 | 0 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. KÜRŞAT ÖZMEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. KÜRŞAT ÖZMEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Günümüz ekonomik koşulları içinde birçok medya kuruluşu, kısıtlı haberci kadrosu ile çalışma yoluna gitmiş ve bu açığı da ajanslardan aldıkları hizmetlerle giderme yöntemini benimsemiştir. Aslında bu doğrultuda ajans habercileri artık özel haberlerin veya önemli haberlerin ilk kaynağı haline gelmiştir. Bu yüzden tüm mecralara servis yapan bir ajansta çalışacak habercinin niteliklerini olabilecek en üst seviyeye çıkarmak dersin en önemli hedeflerinden biridir. |
Dersin İçeriği | Daha önce öğrenilen haber yazma, toplama ve değerlendirme yetenekleri bu kez bir ajans mantığında nasıl kullanılır anlaşılmaya çalışılacaktır. Bazen bir cümlenin, bir karenin ya da saniyelik görüntünün önemi; bazen de en uçtaki ayrıntının yarattığı fark dersin kapsamıdır.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmişten günümüze ajans haberciliği: Organizasyon yapısı, üretim farklılığı | |
2 | Savaş ve çatışma haberciliği | |
3 | Etkinlik takibi 2: Tiyatro, sinema, gösterim | |
4 | Demeç haberciliği, kaynağa ulaşma ve bilgi alma yeteneğinin geliştirilmesi | |
5 | İnceleme-analiz: Kurum, oluşum, mekan | |
6 | ARA SINAV | |
7 | Basılı kaynak kullanımı 1: Kitap, dergi vb. edebiyat eseri inceleme | |
8 | Basılı kaynak kullanımı 2: Rapor, analiz, bildiri... | |
9 | Yerel bakış açısı: Ulusal bir olayın yerel yansıması üzerine gözlem, röportaj ve analiz | |
10 | Fikri takip: Geçmişe dönük bir güncelleme, bir olayı, sorunu tekrar gündeme getirmek için çalışma | |
11 | Doğrulama: Bir olayın üzerinden onu oluşturan parçaları teyit etme çabası | |
12 | Spor etkinliği takibi | |
13 | Resmi kurum haberciliği: Hastane, adliye, belediye vb. kurumlardan bilgi alma ve değerlendirme | |
14 | FİNAL |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. | ||||||
2 | 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. | ||||||
3 | 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | ||||||
4 | 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | ||||||
5 | 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. | ||||||
6 | 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. | ||||||
7 | 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | ||||||
8 | 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | ||||||
9 | 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | ||||||
10 | 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | ||||||
11 | 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. | ||||||
12 | 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
13 | 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
14 | 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
15 | 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. | ||||||
16 | 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | ||||||
17 | 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | ||||||
18 | 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
19 | 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | ||||||
20 | 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | ||||||
21 | |||||||
22 | 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | ||||||
23 | 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. | ||||||
24 | 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | ||||||
25 | 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
26 | 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. | ||||||
27 | 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
28 | 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. | ||||||
29 | |||||||
30 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
2. Ödev | 30 |
3. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|