Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Araştırma Yöntemleri | ISL 388 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET YAĞMUR ERSOY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AHMET YAĞMUR ERSOY, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin bilim ve bilim felsefesi konusunda temel bilgilere sahip olmasını sağlamak, bilimsel bir çalışmayı (makale, bildiri, rapor, kitap) tasarlamak, yürütmek ve raporlandırmak, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel mantığını kazanmak ve sorgulayıcı, araştırıcı bir düşünme biçimi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bilimsel bir araştırmanın yürütülmesinde izlenmesi gereken temel süreç ve yöntemler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilim ve bilim felsefesi ile yöntem bilgisi arasındaki ilişkiyi anlayabilme ve yorumlayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Yöntem hakkında öğrenilenleri araştırma konusu belirlerken ve herhangi bir araştırma sürecinde kullanabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Araştırmanın odağındaki konuyla ilgili daha önce yapılmış görgül ve kavramsal çalışmaları sorgulama ve yapılacak araştırma ile ilişkilendirme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Araştırma soru ve hipotezlerini sınıflandırabilme ve bu doğrultuda araştırma için uygun araştırma hipotez ve sorularını formüle edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Bağlamına uygun bir araştırma süreci tasarlayabilme ve araştırma stratejisi önerebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Araştırma bulgularını tartışarak uygun şekilde raporlaştırabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Bilimsel üslubun ne olduğu ile ilgili bir kavrayış geliştirme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Bilim Felsefesi, Bilgi ve Bilimsel Bilgi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s.3-16). |
2 | Araştırma Problemlerinin Belirlenmesi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 19-45) |
3 | Eleştirel Kaynak Taraması | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 47-53) |
4 | Araştırma Soru ve Hipotezlerinin Oluşturulması | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 55-62) |
5 | Araştırma Stratejisinin Belirlenmesi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 62-70) |
6 | Araştırma Evreni ve Örnekleme | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 129-142) |
7 | Araştırma İçin İkincil Verilerin Derlenmesi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s.73- 91) |
8 | Araştırma İçin Birincil Verilerin Derlenmesi: Anketler | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s.73- 91) |
9 | Araştırma İçin Birincil Verilerin Derlenmesi: Gözlem ve Mülakat | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 98- 102) |
10 | Araştırmalarda Ölçüm ve Ölçekler | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s.107-126) |
11 | Temel Veri Analiz Yöntemleri | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
12 | Raporlama: Araştırma Raporunun İçeriği | Herhangi bilimsel çalışmalara göz atılması (s.333-348) |
13 | Raporlama: Araştırma Raporunun Şekli Şartları | Dergi, Fakülte, Enstitü yazım kurallarına bakılması |
14 | Sonuç: Başarılı Bir Bilimsel Çalışma İçin İpuçları | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Altunışık, Coşkun, Yıldırım ve Bayraktaroğlu (2010) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, 5. Baskı, Sakarya Kitabevi. |
Ders Kaynakları | Diğer Kaynaklar : Saunders, M. Lewis, P. and Thornhill, A. (1997) Research Methods for Business Students, London: Financial Times Sekaran, U. (1992) Research Methods for Business, Canada: John Wiley & Sons, 2nd Edition. Gökçe, B. (1992) Toplumsal Bilimlerde Araştırma, Ankara: Savaş Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası ticaretin kuramsal altyapısı ile ithalat, ihracat, kambiyo, gümrük ve lojistik gibi operasyona yönelik bilgilerini anlama ve kullanabilme becerisine sahip olma, küreselleşen sermaye, emek ve mal ticaretinde iş kültürü ve pazarlama etkileşimini özümseyebilme | X | |||||
2 | Uluslararası ticaret ile ilgili küresel ve ulusal temel düzenlemelere hakim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme | X | |||||
3 | Uluslararası ekonomik ve ticari gelişmeleri analiz edebilme, örgüt içerisinde görev aldığı konularda sorunları tanımlama, görüş bildirme ve çözüm yolları sunma becerisi kazanma | X | |||||
4 | Bilgisayar kullanımının yanında uluslararası ticari operasyonlar ve veri analizlerinde kullanılan bilgi sistemleri ve yazılımları kullanabilme becerisini kazanabilme | X | |||||
5 | Araştırma becerisine ve analitik düşünme yeteneğine sahip olma, alınacak kararların ve uygulanacak projelerin süreçlerini ve sonuçlarını öngörebilme, sebep – sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurabilme, stratejik yaklaşım geliştirebilme, düşüncelerini başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme ve yüksek ikna gücüne sahip olma | X | |||||
6 | Görev aldığı alanlarda kurumun vizyon, amaç ve hedeflerini belirleyebilme | X | |||||
7 | Eleştirel düşünme ve alternatifler üretebilme yetkinliğinin sonucu olarak farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olma ve inisiyatif kullanabilme | X | |||||
8 | Kendi alanında sürekli iyileştirmeye odaklı ve yenilikçi olabilme | X | |||||
9 | Liderlik özelliklerine sahip olmakla birlikte takım çalışmasına yakın olma ve diğer alanlardaki uzmanlarla mesleki paylaşıma ve etkileşime dayalı yatay ve dikey iletişim kurabilme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
10 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | ||||||
11 | En az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü Bağımsız Kullanıcı kapsamında B2 düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme | ||||||
13 | Uluslararası ticaretin çeşitli alanlarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme | X | |||||
14 | Paydaşlarla ilişkileri analiz edebilme, alanındaki gelişmeleri ve yenilikleri izleyebilme, kurumunun konumunu sorgulayabilme ve öneriler sunma | X | |||||
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 4 | 7 | 28 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 164 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |