Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Türk Edebiyatı Metin Şerhi | ETE 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş Gör. Bedriye Gülay Açar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Klasik metinlerin açıklanması, değerlendirilmesi, metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri üzerinde uygulamalı örneklerle durulması. |
Dersin İçeriği | Metin şerhinin yöntem ve tekniklerini öğrenmek, Arap ve Fars edebiyatında metin şerhinin tarihî gelişimini öğrenmek, Klasik Türk Edebiyatı'nda metin şerhi geleneğini örnekleriyle görmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik metinleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Klasik metinleri açıklar. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
3 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini yorumlar. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav , |
4 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirlerini karşılaştırır. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
5 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili bilgisini geliştirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
6 | Metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri ile ilgili hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klasik metinlerin şerhine ilişkin yöntemler ve metin şerhiyle ilgili bibliyografya | |
2 | Ahmed Paşa’nın gazellerinden bazılarının şerhi | |
3 | Necâtî Bey’in gazellerinden bazılarının şerhi | |
4 | Fuzûlî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
5 | Fuzûlî’nin Su Kasidesi'nin Şerhi | |
6 | Bâkî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
7 | Nâilî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
8 | Neşâtî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Nâbî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
11 | Nedîm’in gazellerinden bazılarının şerhi | |
12 | Sünbülzâde Vehbî’nin gazellerinden bazılarının şerhi | |
13 | Şeyh Gâlib’in gazellerinden bazılarının şerhi | |
14 | Keçecizâde İzzet Molla'nın gazellerinden bazılarının şerhi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Prof. Dr. Ali Nihat Tarlan, Fuzuli Divanı Şerhi, Akçağ Yay., Ankara 1998.; Mehmet Çavuşoğlu, Necati Bey Divanının Tahlili, Kitabevi, İstanbul 2001.; Prof. Dr. Mine Mengi, Divan Şiiri Yazıları, Akçağ Yay., Ankara 2000; İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay., Ankara.; Prof. Dr. Süleyman Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul 1995. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |