Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Teorik ve Uygulamalı Sismoloji | JFM 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TİMUR TEZEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. GÜNDÜZ HORASAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sismoloji alanında çalışmak isteyen öğrencilere sismoloji ile ilgili temel bilgileri vermek ve tez çalışmalarında kullanabilecekleri bilgi birikimini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Elastodinamiğin temel özellikleri, Sismik dalgalar ve dalga eşitliğinin çözümü, Yerin serbest titreşimleri, Işın teorisi, Zaman-uzaklık eğrileri ve hesabı, Yansıyan ve kırılan dalgalar, Yansıma ve yayınım katsayıları, Sentetik sismogramlar, Sismolojide ters problem çözümü |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Elastodinamiğin temel özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
2 | Sismik dalgaları tanır ve dalga eşitliğini çözebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
3 | Işın teorisini ve önemli tanımları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
4 | Zaman-uzaklı grafiğini ve yer içindeki hızları hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
5 | Sismolojide düz ve ters problem çözümünü açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , |
6 | Sentetik sismogramların hesaplama yöntemlerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Elastodinamiğin temel özellikleri; Gerilme, yamulma, Hooke yasası | 1. Hafta Sunusu |
2 | Temel elastotodinamik denklem | 2. Hafta Sunusu |
3 | Sismik dalgalar; Cisim dalgaları, | 3. Hafta Sunusu |
4 | Yüzey dalgaları, dispersiyon, faz ve grup hızı | 4. Hafta Sunusu |
5 | Dalga eşitliğinin kartezyen, silindirik ve küresel koordinatlarda çözümü | 5. Hafta Sunusu |
6 | Yerin serbest titreşimleri | 6. Hafta Sunusu |
7 | Işın torisi hakkında temel kavramlar; Işın serileri, Snell kanunu , Fermat prensibi, Huygens prensibi, ışın parametresi, eğrilik yarıçapı ve hesabı | 7. Hafta Sunusu |
8 | Zaman-Uzaklık eğrileri ve hesabı, indirgenmiş zaman-uzaklık | 8. Hafta Sunusu |
9 | Yansıyan ve kırılan dalgalar, Baş dalgaları, Arayüzeyi sıyırıp geçen (Grazing) ışınlar, Sürünen (Creeping) ışın, Girişen baş dalgaları, Işın tübü, Kostik (Caustics), Gölge bölgesi | 9. Hafta Sunusu |
10 | Yansıma ve yayınım katsayıları | 10. Hafta Sunusu |
11 | Sentetik sismogramlar ve hesaplama yöntemleri | 11. Hafta Sunusu |
12 | Ters ve düz problem tanımı, sismolojide ters problem çözümüne örnekler | 12. Hafta Sunusu |
13 | İlgili konularda çeşitli makalelerin incelenmesi | 13. Hafta Sunusu |
14 | İlgili konularda çeşitli makalelerin incelenmesi | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [2]Cerveny, V., I. A. Molotkov, I. Psencik, 1977, Ray Method in Seismology, Univerzito Karlova. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Ödev | 1 | 16 | 16 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |