Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Termal Analiz Uygulamaları | MTM 536 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ALP |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET ALP, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | TG, DTA, DTG, DSC ve TMA gibi termal analiz yöntemlerini ve çok çeşitli malzemelerin tanınmasında, sıcaklığa bağlı karakteristik davranışlarının ve özelliklerinin belirlenmesindeki uygulamaları öğretmek, cihaz çıktılarının yorumlanmasında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Termogravimetrik analiz (TG) ve uygulamaları, derivatografik termogravimetrik analiz (DTG) ve uygulamaları, diferansiyel termal analiz (DTA) ve uygulamaları, derivatif diferansiyel termal analiz (DDTA) ve uygulamaları, diferansiyel tarama kalorimetresi (DSC) ve uygulamaları, termomekanik analiz (TMA-Dilatometri) ve uygulamaları, termal iletkenlik ve uygulamaları ve çıkan gaz analizi (EGA) yöntemleri ve uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çok çeşitli termal analiz yöntemlerini bilir, | ||
2 | Tabi ve suni çeşitli malzemelerin karakteristik termal eğrilerini tanır, | ||
3 | Cihaz çıktıları olan termal eğrilerin yorumlanması hakkında bilgi sahibi olur, | ||
4 | Termal analiz cihazlarında uygulama yaparak tecrübe kazanır, | ||
5 | Termal eğriler üzerinde hesaplamaların nasıl yapıldığını kavrar, | ||
6 | Bilinmeyen bir malzemenin termal eğrisinin, bilinen malzemelerden yararlanılarak nasıl bulunacağını öğrenir, | ||
7 | Konu ile ilgili rapor yazma, sunum yapma becerisi kazanır. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Termal analizin tarihçesi, esası ve uygulanan yöntemler | 1. Hafta Sunusu |
2 | Termogravimetrik analiz(TG), türleri ve etkileyen faktörler | 2. Hafta Sunusu |
3 | TG Analiz ile ilgili olay çalışmalar | 3. Hafta Sunusu |
4 | DTG yönteminin esası, eğrilerin yorumu, olay çalışmalar | 4. Hafta Sunusu |
5 | DTA’nın tanımı, fiziksel ve kimyasal olaylardaki kullanımı, eğrilerin anlamı ve eğrileri etkileyen faktörler | 5. Hafta Sunusu |
6 | DTA ve DDTA eğrilerinin yorumlanması ve olay çalışmalar | 6. Hafta Sunusu |
7 | Simultane TG-DTG ve DTA eğrileri ve yorumu | 7. Hafta Sunusu |
8 | DSC ve uygulama alanları | 8. Hafta Sunusu |
9 | DSC eğrileri ve yorumu, DTA ile mukayesesi | 9. Hafta Sunusu |
10 | TMA yöntemi, örnek çalışmalar ve tespit edilen özellikler, olay çalışmalar | 10. Hafta Sunusu |
11 | Diğer yöntemler ve uygulamaları | 11. Hafta Sunusu |
12 | Literatür örneklemelerine ait ödev sunumları ve tartışma | Ödev sunusu |
13 | Literatür örneklemelerine ait ödev sunumları ve tartışma | Ödev sunusu |
14 | Literatür örneklemelerine ait ödev sunumları ve tartışma | Ödev sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Differential Thermal Analysis, V.1, Mackenzie, R.C., Academic Press, London and New York, 1970. 2. Differential Thermal Methods of Analysis, Wendland, W.M., Jhon Wiley and Sons, USA (Toronto), 1974. 3. Thermal Analysis, Slode, P.E., Jenkins, L.T., V.1, Marcel Dekker Inc., New York, 1986, 4. Differential Thermal Analysis-Application and Result in Mineralogy, New York, 1974 5. Çeşitli makaleler (Termal Analiz Yöntemleri ve Uygulamaları, A.Alp, K.Yıldız, A.O.Aydın, Metalurji Dergisi, C: 21, S:108, 11-18, 1997 gibi) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |