Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Seramik Üretimi | MTM 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET ATASOY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Geleneksel ve ileri seramik kavramları, endüstriyel uygulamaları, kullanım alanları ve termo-mekanik özellikleri hakkında bilgi vermek, yeni nesil işlenebilir (MAX fazlı) seramikler ve seramik sistemlerini tanımak, aşırı yüksek sıcaklıkta kullanılan seramik malzemeleri ve özelliklerini, üretim yöntemleri hakkında bilgi vermek |
Dersin İçeriği | Seramik ve ileri seramik malzemelerin kristal yapıları, sınıflandırılması, termo-mekanik özellikleri, kullanım alanları, İleri seramik hammaddeleri ( Oksit, Metalik, Karbür, Nitrür, veya 2li 3lü karışımlar), ileri seramiklerin üretim yöntemleri (SPS, SHS, CVD), MAX fazlı ileri seramik sistemler, özellikleri kullanım alanları ve üretimi 312 Ti3SiC2, seramiklerin şekillendirilmesi, UHTC- Aşırı yüksek sıcaklık seramikleri, özellikleri ve üretimi, Kompozit teorisi, İleri seramik matris kompozitler, |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geleneksel ve ileri seramik kavramlarını tanımlar ve özelliklerini ilişkilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
2 | İleri seramiklerin termo mekanik özelliklerine bağlı olarak kullanım şartları belirler ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
3 | İleri seramik ham maddelerini, prosesleri ve üretim yöntemlerini tanımlar ve karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
4 | Yeni nesil seramik ve sistemlerini tanımlar, özeliklerine bağlı olarak kullanım amacını ve ilişkilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
5 | Kompozit ve seramik matris kompozit kavramını tanımlar ve endüstriyel uygulamalara ilişkilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Seramik ve ileri seramik malzemelerin kristal yapıları, sınıflandırılması, | |
2 | Termo-mekanik özellikleri, kullanım alanları, | |
3 | İleri seramik hammaddeleri ( Oksit, Metalik, Karbür, Nitrür, veya 2li 3lü karışımlar), | |
4 | Seramiklerin şekillendirilmesi ve toklaştırılması (pişirimi) | Forming and densification of ceramics |
5 | ileri seramiklerin üretim yöntemleri (SPS, SHS, CVD), | |
6 | Oksit esaslı seramikler, Zirkonya, alümüna, mullite | |
7 | Nitrür esaslı seramikler, bor nitrür, silisyum nitrür, SiAlON seramikler | |
8 | Karbür esaslı seramikler, bor karbür, titanyum karbür, | |
9 | Borür esaslı seramikler, ZrB2, TiB2, | |
10 | Yeni nesil seramikler : MAX fazlı seramik sistemler, özellikleri kullanım alanları | |
11 | MAX fazlı Ti3SiC2 üretimi | |
12 | UHTC- Aşırı yüksek sıcaklık seramikleri, özellikleri ve üretimi, | |
13 | UHTC- ZrB2/ZrC//SiC-Al2O2 üretimi | |
14 | Seramik kompozit teorisi, |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | Clasic and Advanced Ceramics From Fundementals to Applications, R B Heimanm, Wiley MAX Phases: Properties of Machinable Carbides and Nitrides. MW Barsoum, 2010, Wiley. Ceramics Science and Technology v3. Synthesis and Processing. R. Reidel, 2012, Wiley. Ultra-High Temperature Ceramics: Materials for Extreme Environment Application. W G. Fahrenholtz. 2014 Wiley. MAX Phases and Ultra-High Temperature Ceramics for Extreme Environments, I. M Low, IGI, 2013 Handbook of Ceramic Composites, N P. Bansal, Kluwer, 2005 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 15 |
2. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
2. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 16 | 16 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |