Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sayısal Fizik | FIZ 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜSEYİN YASİN UZUNOK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fizikte analitik çözümü olan veya olmayan ifadelerin sonuçlarının sayısal (nümerik) yöntemler kullanarak nasıl elde edileceğini göstermek ve bunları C++ platformunda uygulamak. |
Dersin İçeriği | Sayısal Hata Türleri, Türev için sayısal metodlar, İntegral için sayısal Metodlar, Başlangıç Değer Diferansiyel denklemler için sayısal metodlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Verilen bir matematiksel ifadede yuvarlama hatası ihtimalini yorumlar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Verilen bir matematiksel ifadede yuvarlama hatasına karşı çözümler üretir. | Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Verilen bir matematiksel ifadede kesme hatasına karşı çözümler üretir. | Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Verilen bir fonksiyonun verilen bir noktadaki birinci mertebeden türevini sayısal yöntemlerden biri ile hesaplar ve bunu varsa tam değerle karşılaştırır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Verilen bir fonksiyonun verilen bir noktadaki ikinci mertebeden türevini sayısal yöntemlerden biri ile hesaplar ve bunu varsa tam değerle karşılaştırır. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Verilen bir kuvvet ifadesi için konum-zaman grafiğini çizer. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Verilen bir kuvvet ifadesi için hız-zaman grafiğini çizer. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Verilen bir belirli integralin sonucunu sayısal yöntemlerden birini kullanarak hesaplar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
9 | Verilen bir başlangıç değer problemini aralık, başlangıç koşulu ve adım verildiğinde sayısal metodlar ile çözer ve biliniyorsa analitik çözümle karşılaştırır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | C++ bilgilerinin tekrarı | [1] Sayfa 1-30 |
2 | C++ bilgilerinin tekrarı | [1] Sayfa 30-60 |
3 | C++ bilgilerinin tekrarı | [1] Sayfa 60-90 |
4 | Bilgisayarda Sayı Temsilleri | [2] Sayfa 11-14 |
5 | Sayısal hata türlerinden yuvarlama hatası ve bu türden hataların giderilmesine yönelik çözümlerin uygulamalı olarak gösterilmesi. | [2] Sayfa 14-16 |
6 | Sayısal hata türlerinden kesme hatası ve bu türden hataların giderilmesine yönelik çözümlerin uygulamalı olarak gösterilmesi. | [2] Sayfa 16-20 |
7 | Sayısal türev alma yöntemleri ve kıyaslamaya imkan veren bir örnek uygulama ve adım uzunluğunun buna etkisi. | [2] Sayfa 21-25 |
8 | Uygulama- Bir Boyutta Değişken Kuvvet | [2] Sayfa 25-27 |
9 | Sayısal integral alma yöntemleri ve kıyaslamaya imkan veren örnek bir uygulama. | [2] Sayfa 27-31 |
10 | Arasınav | |
11 | Gauss Yöntemi ve Gauss İntegrali | [2] Sayfa 32-36 |
12 | Tekil İntegraller, Uygulama- Basit Sarkacın Tam Çözümü | [2] Sayfa 36-40 |
13 | Diferansiyel Denklemler I: Başlangıç Değer Problemleri, Euler Yöntemi | [2] Sayfa 63-66 |
14 | Runge-Kutta Yöntemi | [2] Sayfa 66-68 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Liberty, J., C++ in 24 Hours, İkinci Baskı, SAMS, 1999. [2] Karaoğlu B., Sayısal Fizik, Seyir Yayıncılık, 2004. |
Ders Kaynakları | [3] Stroustrup, B., The C++ Programming Language, Addison-Wesley, 1997. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |