Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Klasik Mekanik | FIZ 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Klasik mekanik ve Fizikte Matematik Yöntemler dersleri alınmış olmalıdır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN MURAT TÜTÜNCÜ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ALİ ÇORUH, |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere Korunum kanunlarını kavratmak ve Lagrange ve Hamilton mekaniğini kullanarak mekanik sistemlerin analizini yapabilme yeteneği kazandırmak |
Dersin İçeriği | Hareket Denklemleri, Korunum kanunları, Hareket Denklemlerinin integrali, Harmonik ve harmonik olamayan titreşimler, Katı bir cismin hareketi, Kanonik Denklemler: Hamilton denklemleri, Poisson parantezleri, Koordinatın bir fonksiyonu olan etki, Maupertuis prensibi, Kanonik dönüşümler, Liouville teoremi, Hamilton-Jacobi denklemi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Enerji, momentum ve açısal momentum korunum kanunlarını açıklar ve mekanik sistemlere uygular. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Mekanik sistemlerin farklı yaklaşımlarla analizini yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | Merkezcil alanda hareketi tanımlar ve bu alanda hareket eden parçacıklara ait problemlere uygular. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | Harmonik ve harmonik olmayan titreşimleri tayin eder ve aralarındaki farkları belirtir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | Hamilton denklemlerini mekanik sistemlere uygular. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
6 | Kanonik denklemleri ve dönüşümleri genel olarak açıklar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
7 | İleri düzeydeki klasik mekanik problemlerini çözme bilgi ve becerisine sahip olur. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hareket Denklemleri | [1] Sayfa 1-10 |
2 | Korunum Kanunları | [1] Sayfa 19-26 |
3 | Korunum Kanunları | [1] Sayfa 27-34 |
4 | Hareket Denklemlerinin integrali | [1] Sayfa 39-57 |
5 | Harmonik ve harmonik olamayan titreşimler | [1] Sayfa 99-154 |
6 | Katı bir cismin hareketi | [1] Sayfa 169-197 |
7 | Hamilton denklemleri, Routhian fonksiyonu | [1] Sayfa 235-241 |
8 | Poisson parantezleri | [1] Sayfa 242-251 |
9 | ARASINAV | |
10 | Koordinatın bir fonksiyonu olan etki | [1] Sayfa 248-251 |
11 | Maupertuis prensibi, Kanonik dönüşümler | [1] Sayfa 252-260 |
12 | Liouville teoremi | [1] Sayfa 261-262 |
13 | Hamilton-Jacobi denklemi | [1] Sayfa 263-265 |
14 | Problemler | [1] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Landau, L. D. and Lifshitz, E.M., Mekanik , çevirenler: ZENGİN, M., SELAM, C., KORCAK, S., Bilim Yayıncılık, 1999, Ankara |
Ders Kaynakları | [2] Goldstein, H., Classical Mechanics, Addision-Wesley Publishing, 1980, USA. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 7 |
2. Kısa Sınav | 8 |
1. Ödev | 7 |
2. Ödev | 8 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |