Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Olasılık ve İstatistik JFM 102 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MAHİR IŞIK
Dersi Verenler Doç.Dr. BEYTULLAH EREN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı, sayma, olasılık kavramının temel elemanlarını sunmanın yanı sıra olasılığın istatistikte bir araç olarak nasıl kullanıldığından öğrenciye vermektir.

Dersin İçeriği

Giriş ve tanımlar, merkezi eğilim ölçüleri, dağılım ölçüleri, olasılık ve dağılımları, doğrusal regresyon ve korelasyon, istatistiksel kalite kontrol

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Olasılık ve istatistik ile ilgili temel kavramlar ve terimler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Verilerin düzenlenmesi ve analizi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev,
3 Merkezi Eğilim Ölçüleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev,
4 Değişkenlik Ölçüleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev,
5 Sayma çeşitleri, Permütasyonlar, kombinasyonlar ve Olasılık Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
6 Rasgele değişkenler ve dağılımları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
7 Normal dağılım Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Olasılık ve İstatistiğe Giriş, Temel kavramlar ve terminoloji
2 Verilerin düzenlenmesi ve analizi, verilerin basit seri, frekans serisi ve gruplanmış seri halinde düzenlenmesi
3 Verilerin düzenlenmesi ve analizi, verilerin basit seri, frekans serisi ve gruplanmış seri halinde düzenlenmesi
4 Verilerin grafikler halinde Gösterimi
5 Analitik Merkezi Eğilim Ölçüleri (Aritmetik, kareli, geometrik ve harmonik ortalamalar)
6 Analitik olmayan Merkezi Eğilim ölçüleri
7 Değişkenlik Ölçüleri
8 Değişkenlik Ölçüleri, Standart Sapma Hesaplamaları
9 Arasınav
10 Sayma çeşitleri, Permütasyonlar ve kombinasyonlar
11 Kümeler kuramı, Örnek uzay, Olaylar, Olasılık hesapları
12 Rasgele değişkenler ve dağılımları, beklenen değer ve varyans
13 Bazı kesikli ve sürekli olasılık dağılımları
14 Normal dağılım
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Öğretim Üyesi tarafından ABİS üzerinden ilan edilecektir.

[2] Fikri AKDENİZ, Olasılık ve İstatistik,Akademisyen kitabevi, Adana, 2014.
[3] Özkan Ünver, Hamza Gamgam, Bülent Özkaynak, Temel İstatistik Yöntemler, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016.

Ders Kaynakları

[4] Şahamet Bülbül, “Tamamlayıcı İstatistik”, 2000.
[5]Özer Serper, “Uygulamalı İstatistik”, 2000.
[6]Münevver Turanlı, “İstatistik Temel Kavramlar ve Uygulamaları”, 1995.
[7]Montgomery, D.C., Runger,G.C, “ Applied Statistics and Probability for Engineers”, John Wiley&Sons, 1999.
[8]Vasfi Nadir Tekin,”İstatistiğe giriş”,2008.
[9] Durmuş Dündar, Nazan Çağlar,”İstatistik”,2008.
[10]Cevdet Cerit, Müşerref Yüksel,” Olasılık Problemleri”, 2011

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. X
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Final 1 10 10
Ödev 1 5 5
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5