Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tesis Planlama | ENM 324 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe / İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALPARSLAN SERHAT DEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ALPARSLAN SERHAT DEMİR, Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL, Doç.Dr. SEHER ARSLANKAYA, Doç.Dr. SAFİYE SENCER, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Raşit CESUR, Arş.Gör. Merve ŞİŞCİ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tesis planlaması konusu işletmenin verimliliğini ve karlılığını doğrudan etkileyen faaliyetleri kapsar. Bu nedenle tesis planlaması; disiplinler arası bir yaklaşım içinde sunulmakta, tesis yeri seçim ve tasarım işlemleri yönünden incelenerek, tesis içerisinde yerleşim ile ilgili karşılaşılacak problemlere nasıl çözümler getirileceği konusunda beceriler kazandırmak ve bunlara uygun kalitatif ve kantitatif tekniklerin uygulanmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Genel tanım ve temel kavramlar, Sistematik Düzen Planlaması (SLP) ile Üretim Akış Analizi (PFA), Akış, Alan ve Faaliyet ilişkilerin belirlenmesi ve diyagramlarının çizlmesi, Malzeme taşıma sistem ve araçları, Yerleşim planlama model ve tasarım algoritmaları, Bilgisayar destekli tesis tasarım, Fabrika ve ofis yerleşimi, Tesis Yeri Seçim model ve teknikleri, Montaj hattı dengeleme, Tesis planlama projesi sunumu |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İmalat ve üretim Sistemlerini, geleneksel atölye ve montaj tesislerinin yerleşim tiplerini, sınıflandırılmasını | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
2 | Üretim Akış Analizi (PFA) ve Sistematik Düzen Planlaması (SLP) aşamalarını bilir. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
3 | Sistematik Tesis Yerleştirme veri toplama aşaması sonrasında eldeki verilerle Akış şiddetlerini hesaplayabilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | Gerekli Alan, işçi ve makina ihtiyaçlarını hesaplayabilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | Alan ilişki ve eylem ilişki şamalarını oluşturabilir. | Anlatım, | Sınav , Ödev, |
6 | Bilgisayar Destekli Tesis Tasarım algoritma ve programları kullanır | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Ödev, |
7 | Geliştirilen Yerleşimleri Değerlendirir ve Seçim yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Tesis Yeri Seçim Model ve Tekniklerini kullanabilir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
9 | Montaj Hattı Dengeleme Model ve Tekniklerini uygulayabilir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
10 | Ödev raporunu hazırlar. | Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tesis Planlamaya Giriş | |
2 | Tesis Yerleştirme ve Tesis Yeri Seçiminin Önemi | |
3 | Tesis Yeri Seçiminde Kullanılan Metotlar | |
4 | Tesis Düzenleme | |
5 | Sürece Göre Düzenleme | |
6 | Sürece Göre Düzenlemede Kullanılan Metotlar | |
7 | Düzenlerin seçimi ve akış şiddetlerinin hesaplanması | |
8 | Melez Tipi Düzenleme | |
9 | Ürüne Göre Düzenleme | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Montaj Hattı Dengeleme Teknikleri | |
12 | Uzaklık Temelli Düzen Maliyetlerinin Hesaplanması | |
13 | Bilgisayar Destekli Tesis Düzenleme | |
14 | Oluşturmaya ve Geliştirmeye Dayalı Algoritmalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Stratejiden Uygulamaya Tesis Tasarımı, ERKUT, H., BASKAK, M., İrfan Yayıncılık, 1997, ISBN:975-371-035-6 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |