Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çevre Modellemesi | CVM 405 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FATİH KARADAĞLI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. FATİH KARADAĞLI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Matematiksel modellemenin temel kavramlarının ve çevre mühendisliğindeki uygulamalarının öğrencilerimize aktarılması |
Dersin İçeriği | Matematiksel modellemenin temel kavramlarının anlatılması ve çevre mühendisliğindeki uygulamalarının gösterilmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Lineer artış yöntemini bir gurup veriye uygulayarak bu verilerin zamana bağlı olarak değişimlerini hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Doğrusal artış gösteren bir verienin gelecek yıllarda alacağı değerleri hesaplar | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Geometrik artış yöntemini bir gurup veriye uygulayarak bu verilerin zamana bağlı olarak değişimlerini hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Matemetiksel modelleme için kütle korunumu prensibini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Belirli bir kontrol hacmindeki bir madde için kütle korunumu denklemi yazar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Reaktif maddeler için kütle korunumu denklemini revize ederek yazar | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
7 | Kütle korunumu denklemlerinin kararlı durum için çözümlerini gerçekleştirir | ||
8 | Hesaplamalardan elde edilen sonuçları yorumlayarak atılması gereken adımları sıralar |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Matematiksel modellemeye genel bir bakışın yapılması ve farklı disiplinlerden örneklerin verilmesi | |
2 | Lineer ve geometrik artış denklemlerinin anlatılması ve bazı uygulamalarının yapılması | |
3 | Matematiksel modelleme ile nufus, enerji ihtiyacı, vb. Verilerin ileriye yönelik tahminlerinin yapılması. Devlet İstatistik Enstitüsünün verilerinin kullanılarak ileriye yönelik hesaplamaların yapılması ve MS-Excel altyapısının oluşturulması | |
4 | Çevre mühendisliğinde modelleme çalışmalarında kullanılan ana presiplerin anlatılması. Kütle dengesi ve kontrol hacmi prensiplerinin açıklanması | |
5 | Reaktörler ve reaksiyonlara girişin yapılması | |
6 | Kesikli reaktörlerde meydana gelen reaksiyonların modellenmesi | |
7 | Tüp, beher, göl vb. reaktörlerde modelleme uygulamaları | |
8 | Sürekli reaktörlerde meydana gelen reaksiyonların modellenmesi | |
9 | Su giriş-çıkışı olan reaktörlerde modelleme uygulamaları | |
10 | Piston akımlı reaktörlerde modelleme presniplerinin anlatılması | |
11 | Nehir vb piston akımlı reaktörlerde modelleme uygulamalar | |
12 | Mikrobiyal rekaisyonların modellenmesi için teel noktalar | |
13 | Aktif çamur vb sistemlerde modelleme uygulamaları | |
14 | Genele değerlendirmeler ve yeraltı suyu modellemesi ile igili örnekler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sınıf içerisinde dağıtılan haftalık ders notları Kaynak Kitap: Environmental Modeling : fate and transport of pollutants in water, air, and soil (Yazar - Jerald L. Schnoor ; John-Wiley &Sons, Inc.) |
Ders Kaynakları | Surface Water-Quality Modeling (Steven C. Chapra McGraw-Hill) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |