Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mitoloji ve İkonografi SAN 199 1 3 + 1 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. GÖRKEM IŞIK
Dersi Verenler Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. RUMEYSA IŞIK YAYLA

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Batı sanatındaki eserlerin yorumlanabilmesi için gerekli olan Yunan ve ve Roma mitolojisindeki konular ile Eski ve Yeni Ahit konularının örneklerle birlikte aktarılması.

Dersin İçeriği

Mitoloji ve İkonografinin tanımı, Yunan ve Roma mitolojisindeki konular ve kahramanlar, Panofsky yöntemine göre Hristiyan İkonografisi, sanat eserlerinde bu konuların ele alınışı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mitolojinin ve İkonografinin tanımını yapar ve yöntemini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Mitoloji ve İkonografi ile ilgili bilimsel yayınları tanır Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 Yunan ve Roma Mitolojisi ile Eski ve Yeni Ahitteki konuları Batı resmiyle ilişkilendirir Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Eserleri ikonografik olarak yorumlamayı öğrenir Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınav, Ödev,
5 Eserleri bilimsel yöntemle sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
6 Yunan ve Roma Mitolojisindeki kahramanlar ile Eski ve Yeni Ahitteki peygamberleri tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mitoloji ve İkonografiye giriş ve kaynaklar
2 Mitoloji ve İkonografinin sanat tarihinde yöntem olarak kullanılması
3 Yunan ve Roma mitolojisinde evrenin yaradılışı
4 I. ve II. Tanrılar Kuşağı
5 Olimposlu Tanrı ve Tanrıçalar
6 Gök, su, toprak, kader Tanrıları
7 Orman, Rüzgar, Sağlık Tanrıları
8 Troya Savaşı ve Bölgesel Kahramanlar
9 Ara sınav
10 Eski Ahit'e göre Dünya'nın ve insanın yaratılışı
11 Eski Ahit Peygamberleri
12 Yeni Ahit'e göre Meryem'in Hayatı
13 Yeni Ahit'e göre İsa'nın Hayatı
14 Vaftizci Yahya ve Havariler
Kaynaklar
Ders Notu

Dersin hocası tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

Cömert, B., (1999),Mitoloji ve İkonografi, Ankara
Erhat, Azra (1993), Mitoloji Sözlüğü, İstanbul
Hamilton, E., (1968), Mitologya, İstanbul
Homeros, (1967), İlyada, İstanbul
Homeros, (1970), Odysseia, İstanbul
Necatigil, N., (1969), 100 Soruda Mitologya, İstanbul.

Eski ve Yeni Ahit
Gombrich,(1994), Sanatın Öyküsü, İstanbul.

Uşun Tükel, Serap Yüzgüzeller Arsal (2014), Sözden İmgeye Batı Sanatında İkonografi, İstanbul

E. Panofsky (2014), İkonoloji Araştırmaları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
8 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
9 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
10 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
11 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
12 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
2. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5