Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bizans Mimarisi SAN 110 2 3 + 1 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. GÖRKEM IŞIK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TÜLİN ÇORUHLU,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Murat ALKAN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Başta Anadolu olmak üzere, Bizans İmparatorluğunda üretilen mimari eserler, görsel malzeme ve alan gezileri eşliğinde öğretilerek yapı tiplerinin ve plan özelliklerinin neler olduğu kavratılacaktır.
Dersin İçeriği Bizans İmparatorluğunun kuruluşundan geç Bizans dönemine kadar önemli tarihi olayların sanat üzerindeki etkisi; Anadolu ve Anadolu dışında yaptırılan dini (kilise, martiryum, vaftizhane vb.) ve sivil yapıların (saray, konut vb.) plan özellikleri, malzeme-tekniği ve süsleme özellikleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konu ile ilgili kaynak ve terimleri tanır Anlatım, Grup Çalışması, Örnek Olay, Ödev,
2 Bizans mimari gelişimini ayırd eder Anlatım, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 Başkent ve taşra üslubunu analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Bizans mimarisindeki yapı tiplerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav , Ödev,
5 Çağdaşı olan kültürlerin mimarisi ile karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Ödev,
6 Malzeme ve teknik özellikleri değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Amacı ve İçeriği, kaynakların değerlendirilmesi
2 Bizans kültürü ve sanatına giriş
3 Mimari yapıların tasnifi ve plan özellikleri
4 Bazilikal planlı kiliseler (Anadolu örnekleri)
5 Bazilikal planlı kiliseler (Anadolu dışı örnekler)
6 Transept planlı kiliseler (Anadolu örnekleri)
7 Transept planlı kiliseler (Anadolu dışı örnekler)
8 Merkezi planlı kiliseler
9 Ara sınav
10 Yerel özellik gösteren örnekler
11 Değerlendirme
12 Sivil mimari (Anadolu)
13 Sivil mimari (Anadolu)
14 Sivil mimari (Anadolu dışı)
Kaynaklar
Ders Notu Dersin hocası tarafından verilecektir
Ders Kaynakları Bryer, A.-Winfield, D. (1985). The Byzantine Monuments and
Topography of the Pontos, Washigton D.C. Chatzidakis, M. (1972).
Studies in Byzantine Art and Archeology, London.
Grabar, A. (1936). Lempereur dans lart byzantin, Strassburg.
Hıld, F.- Restle, M. (1981). Kappadokien=Tabula mperii Byzantini II, Wien.
Janin, R. (1975). Les eglises et les monasteres des grand centres byzantins, Paris.
Kazhdan, A. (1991). The Oxford Dictionary of Byzantium, New
York-Oxford.
Krautheimer, R. (1975). Early Christian and Byzantine
Architecture, Harmondsworth.
Mango, C. (1972). The Art of Byzantine Empire 312-1453, Toronto.
Mango, C. (1978). Byzantine Architecture, London-New York.
Mathews, T. (1976). The Byzantine Churches of İstanbul, Universty
Park.
Rodley, L. (1985). Cave Monasteries of Byzantine Cappadocia,
Cambridge.
Runcıman, S. (1978). Kunst und Kultur in Byzanz, München.
Volbach, W-F (1968). Lafontaine-Dosogne, J., Byzanz und der
christliche Osten , Berlin.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
8 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
9 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
10 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
11 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
12 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6