Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anadolu Beylikleri Dönemi Mimarisi SAN 204 4 3 + 1 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERKAN ATAK
Dersi Verenler Prof.Dr. ERKAN ATAK,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Murat Alkan
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Beylikler Dönemi´nde Anadolu´da meydana getirilen mimarî yapıların detaylı olarak işlenilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Yapılar cami, medrese, türbe vb. gibi fonksiyonlarına göre gruplara ayrılarak plan, mimari, malzeme ve süsleme özellikleriyle detaylı olarak tanıtılıp yorumlanmaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konu ile iligli araştırmaları ve kaynakları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Dini ve sivil mimari örnekleri gruplandırarak tasvir eder Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav , Sözlü Sınav,
3 Anadolu beyliklerinin mimari eserlerini, yapı türü, malzeme ve teknik bakımından karşılaştırır Anlatım, Tartışma, Gösteri, Sınav , Ödev,
4 Anadolu Beyliklerinin etkileşimlerini ve mimariye yansımasını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Coğrafi koşulların ve mimari tarzın üzerindeki etkisini açıklar Anlatım, Tartışma, Gösteri, Sınav , Ödev,
6 Bu dönemde meydana getirilen yapıları, Türk mimari sanatının gelişim çizgisi içerisinde değerlendirir Anlatım, Tartışma, Gösteri, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Beylikler Dönemi İlhanlı Eserleri
2 Karakoyunlu Eserleri Akkoyunlu Eserleri
3 Hamidoğulları, Eretna Beyliği Eserleri
4 Karamanoğulları Eserleri
5 Karamanoğulları Eserleri
6 Eşrefoğulları eserleri
7 Candaroğulları Eserleri
8 Germiyanoğulları Eserleri
9 Ara sınav
10 Saruhanoğulları - Aydınoğulları Eserleri
11 Menteşe Beyliği Eserleri
12 Dulkadiroğulları Eserleri
13 Ramazanoğulları Eserleri
14 Karesioğulları Eserleri
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim Üyesi tarafından bildirilecektir.
Ders Kaynakları ASLANAPA, O., Yüzyıllar Boyunca Türk Sanatı (14. Yüzyıl), Ankara, 1997.
ALTUN Ara., Ortaçağ Türk Mimarisinin Anahatları İçin Bir Özet, İstanbul:Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 1988.
DIEZ, E. ASLANAPA, O., Karaman Devri Sanatı, İstanbul, 1950.
KONYALI İ.Hakkı., Abideleri ve Kitabeleri ile Karaman Tarihi, İstanbul:Baha Matbaası, 1967.
DÜLGERLER O.Nuri.,Karamanoğulları Dönemi Mimarisi, Ankara:Türk Tarih Kurumu, 2006.
SÖZEN, M., Diyarbakırda Türk Mimarisi, İstanbul, 1971
ALTUN, A., Kütahyanın Türk Devri Mimarisi-Bir Deneme,Kütahya,İstanbul,1981
İlknur Aktuğ Kolay XIV.yüzyıl Beylikler Mimarisinde Yapım Teknikleri
KIZILTAN A. , Anadolu Beyliklerinde Cami ve Mescitler, İstanbul, 1958.
ÖNEY Gönül, Beylikler Devri Sanatı, Ankara:Türk Tarih Kurumu, 1989.
ÜNAL R Hüseyin., Birgi: Tarihi, Tarihi Coğrafyası ve Türk Dönemi Anıtları, Ankara: Kültür Bakanlığı, 2001.
UYSAL A.Osman.,Germiyanoğulları Beyliğinin Mimari Eserleri, Atatürk Kültür Merkezi, 2006.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir.
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir.
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler.
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur.
8 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular.
9 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur.
10 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir.
11 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur.
12 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 85
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5