Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anadolu Selçuklu Mimarisi SAN 207 3 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERKAN ATAK
Dersi Verenler Prof.Dr. ERKAN ATAK,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Murat ALKAN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Anadolu´da ilk Türk beyliklerinden başlayarak Selçuklu dönemi mimari eserlerinin yapı türlerine göre kronolojik olarak öğretilmesi.
Dersin İçeriği Anadolu Selçuklu döneminin tanımı, tarihi coğrafyası ve kurulan ilk beyliklerden itibaren ortaya konan cami, medrese, kervansaray, türbe, saray ve diğer sivil mimari örneklerinin plan tipleri, gelişimi kullanılan malzeme ve teknikler.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anadolu Selçuklu sanatının sınırlarını çizer Anlatım, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Konu hakkında yapılan temel araştırma ve yayınları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
3 Yapı türlerini gruplandırır Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav , Sözlü Sınav,
4 Yapıların plan özelliklerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Selçuklu mimari eserlerini belli bir tarihi perspektifle yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Mimariye bağlı süsleme sanatları hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anadolu Selçuklularının tarihi ve sosyo kültürel hayatı
2 Malzeme, yapı elemanları, planlama, süsleme ve sanatçı sorunu
3 Cami ve Mescitler
4 Cami ve Mescitler
5 Cami ve Mescitler
6 Anadolu kervan yolları ve kervansaray mimarisi
7 Kervansaraylar
8 Medreseler
9 Ara sınav
10 Medreseler-Şifahaneler
11 Türbe mimarisi
12 Tekke zaviye ve benzer tarikat yapıları
13 Hamamlar, köprüler
14 Şehirlerin fiziki yapısı ve savunması, saraylar
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim üyesi tarafından verilecektir.
Ders Kaynakları ALTUN, A., Anadolu?da Artuklu Devri Mimarisinin Gelişmesi, İstanbul, 1978.
ALTUN, A., Ortaçağ Türk Mimarisinin Anahatları İçin Bir Özet, İstanbul, 1988.
ASLANAPA, Oktay., Anadolu´da İlk Türk Mimarisi, Başlangıcı ve Gelişmesi, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını, 1991.
ASLANAPA, Oktay., Selçuklu Sanatı Bibliyografyası, İstanbul, 1971.
SÜMER, F., Selçuklular Devrinde Doğu Anadolu?da Türk Beylikleri,Ankara,1998.
KUBAN Dogan., Anadolu Çagında Selçuklu Sanatı,
İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2002.
KARAMAĞRALI,Haluk., Anadolu Selçuklu Kervansarayları Önasya Dergisi, S.61-62, 1970
Bayburtluoglu, Zafer.,Anadolu Selçuklu Dönemi Sanatçıları Erzurum, 1988.
SARRE, Friedrich, Konya Köşkü, Ankara: Türk Tarih Kurumu, 1989.
ARIK, Rüçhan, Kubadabad, Türkiye İş Bankası, İstanbul, 2000.
İLTER, Fügen., Osmanlılar´a Kadar Anadolu Türk Köprüleri,Ankara: Karayolları Genel Müdürlüğü Matbaası, 1978.
ÇULPAN, Cevdet., Türk Taş Köprüleri (Ortaçağ´dan Osmanlı Devri Sonuna Kadar),Ankara: Türk Tarih Kurumu, 2002.
DURUKAN, Aynur - ÜNAL, Melike Sultan, Anadolu Selçuklu Dönemi Sanatı
Bibliyografyası, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi, Sayı:86, 1994.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir.
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir.
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler.
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur.
8 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular.
9 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur.
10 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir.
11 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur.
12 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5