Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doğal Afetler ve Çevre Sorunları | COG 210 | 4 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HATİCE KILAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. FATMA TÜLAY KIZILOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yeryüzünde meydana gelen; jeolojik-jeomorfolojik ,meteorolojik-klimatolojik ,biyolojik, beşeri afetler gibi doğadan ve insanın doğayı etkilemesinden kaynaklanan sorunları ele alarak çözüm yolları hakkında bilgi edinmek |
Dersin İçeriği | Doğal ve beşeri afet kavramları, Dünya ve Türkiye ölçeğinde doğal ve insan kaynaklı afetlerin oluşumları gelişimleri, dünyasal dağılımları neden olacakları zararlar incelenmesi ve konu ile yeterli istatistiki bilgilerin verilmesi ile afetlerden oluşacak zararların önlenmesi ve azaltılması konusunda neler yapılması gerektiği bu konuda ulusal ve uluslararası yapılan çalışmalar alınması gereken önlemler konusunda bilgiler. doğal afetleri tanıtan çeşitli video filmleri. gösterimi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğal ve insan kaynaklı sorunları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Afetlere karşı alınacak önlemleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Karşılaşılacak herhangi bir doğal afet konusunda toplulukları bilgilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Afetler ve çevre sorunları konusunu yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Çevre bilincini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Türkiye ve Dünyadaki çevre sorunlarına örnekler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Afetlerin tanımı ve afet türleri,doğal afetler ,sınıflandırılması,doğal afet türleri | [1]1-18, [2]1-16 |
2 | Yerkürenin iç yapısı ve levha hareketleri,Deprem oluşumu,sınıflandırıması,türleri,Türkiye ve Dünyadaki başlıca deprem kuşakları ve bu kuşaklarda gerçekleşen önemli depremler,zararları,depremden korunma | [1]16-59 |
3 | Volkanların oluşumu, püskürme ürün ve tipleri, volkan tipleri, dünyasal dağılımı,volkan püskürme sonuçları,volkan püskürmeleri ve Türkiye, volkan püskürmelerinden korunma | [1]59-79 |
4 | Tsunamiler genel bilgiler, etkili olduğu yerler ve zararları,Türkiye ve tsunami,tsunamini zararlarından korunma | [1]79-84 |
5 | Kütle hareketleri(yamaçhareketleri)sınıflandırılması,ve türleri,heyelan,özel yamaç hareketleri,kütle hareketlerinin korunması ve zararlarından korunma | [1]86-115 |
6 | Atmosferin bileşimi,genel dolaşımı,sel/taşkın olaylarının oluşumu,zararları,sel/taşkın olayları ve Türkiye, sel/taşkın olaylarının önlenmesi ve zararlarından korunma | [1]115-142 |
7 | Aşırı Kar Yağışları genel bilgiler,zararları,aşırı kar yağışlarının zararlarından korunma,çığların oluşumu,sınıflandırılması,türleri,zararları,çığ olayları ve Türkiye,zaralarından korunmaDolunun oluşumu,etkili olduğu yerler ve verdiği zararlar,dolu yağış | [1]142-194 |
8 | Sis oluşumu,sınıflandırılması, adlandırılması,zararları coğrafi dağılımı,zararlarından korunma,Don olayı,oluşumu,sınıflandırılması,zararları,don olayları ve Türkiye,zaralarından korunma | [1]194-208 |
9 | Rüzgarların oluşumu,adlandırılması ve etkili rüzgarlar, zararları,etkili rüzgarlar ve Türkiye | [1]208-243 |
10 | Fırtınalar,fırtınaların sınıflandırılması,tropikal siklonik fırtınalar,orta kuşağın cephesel-siklonik fırtınaları,tornado,oraj | [1]243-277, [2]59-105 |
11 | Toz fıtınası,kum fırtınası,kar fırtınası,fıtınalar ve Türkiye,fırtınaların zararlarından korunma | [1]277-300 |
12 | Yıldırımların oluşumu,dünyasal dağılımı,zararları,yıldırımlar ve Türkiye,yıdırımdan korunma,kuraklık oluşumu ve Dünyanın kurak ve yarıkurak bölgeleri,kuraklığın sınıflandırılması,türleri,sonuçları,kuraklıktan korunma. | [1]300-335 |
13 | El nino´nun oluşumu,küresel iklim sistemi üzerindeki etkileri,olumsuz sonuçları,el nino ve Türkiye,Geçmişte yaşanan iklim değişiklikleri,nedenleri,gelecekteki olabilecek iklim değişikliği sonuçları,iklim değişikliğini önleme ve zararlıetkilerden korunma | [1]335-375 |
14 | Orman yangınları,aşırı sıcaklarlar ve soğuklar,buzlanma,türbülans,Biyolojik Afetler,toprak erozyonu,havakirliliği,asityağmurları,ozon tabakası incelmesi | [1]375-416, [2]107-111 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] ]Doğal Afetler ve Türkiye, C.ŞAHİN, Ş.SİPAHİOĞLU, Gündüz ve Eğitim ve Yayıncılık. 2003. |
Ders Kaynakları | [2]Afetler Coğrafyası,R.Öney,Aktif yayınevi,İstanbul,2006. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir. | X | |||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | ||||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir. | ||||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | ||||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | ||||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | ||||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 90 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |